Odborná praxe variantou projektové výuky
Co je projektová výuka?
- Projektová výuka je specifická varianta odborné praxe, v rámci které studující během příslušného semestru vytvoří projektový tým, ve vybrané organizaci zmapují participativními technikami potřeby lidí, navrhnou projekt, který by tyto potřeby dokázal v reálném měřítku pokrýt, realizují jej a nakonec evaluují. Výsledky své práce pak prezentují na Projektovém dni za přítomnosti dalších vyučujících, zapojených stran i studentů, které projektová výuka teprve čeká.
- Podmínkou projektu je jeho udržitelnost a zapojování těch, kterých se projekt týká, od jeho počátku až do jeho hodnocení.
- Jak projektová výuka probíhá od začátku do ukončení projektu se nejlépe dozvíte z tohoto videa: Obnova a osázení zahrady v Domově pro seniory
- Další příklady zrealizovaných projektů - příprava Manuálu pro předškolní vzdělávání dětí + oslovení dobrovolníků na tuto činnost, Získání kol pro Doléčovací centrum, Fundraising fotbalových branek pro DD za účasti samotných dětí, Video mapující bariérovost Ostravy, Kniha do ucha, Boj proti předsudkům o lidech s duševním onemocněním), ZOO pro děti z vyloučené lokality.
- FOTOGALERIE
Kdo dělá projektovou výuku?
- Studující bakalářského oboru Sociální práce ve spolupráci s organizacemi sociální práce a především s lidmi, pro které jsou jejich služby určeny. Ale také dalšími zapojenými stranami (dobrovolníci, dárci služeb, materiálu, lidských zdrojů).
- Vedoucí praxe (mentoři) v tomto případě studující neprovázejí naplňováním předem daných úkolů, ale vytváří prostor a udávají hranice pro realizaci projektu. Mají roli spíše pozorovatelskou, supervidující.
- Vyučující pak studujícím dávají informační i profesní podporu v rámci seminářů k odborným praxím i v rámci týmových konzultací.
- Projektová výuka je variantou odborné praxe také pro navazující magisterský studijní program se specializací Rozvoj a řízení v sociální práci. Zde jsou projekty zaměřeny více na koncepční, evaluační a rozvojovou činnost.
Proč projektová výuka?
- Studující mají možnost získat kompetence reagující na požadavky praxe - týmová spolupráce, inovace v oblasti sociální práce, participativní kontakt s lidmi, přebírání odpovědnosti za vlastní projekt a jeho realizaci, získávání potřebných zdrojů, vyjednávání se zapojenými stranami, překonávání překážek a flexibilní reakce na změny apod.
- Dle slov jedné ze studentek, jde o: “Zplnomocnění mě jako studenta - můžu realizovat projekt za sebe a cítím podporu důvěry v mé schopnosti.“
- Dle slov jedné z mentorek praxe: „Jde o profesní realitu v omezeném čase.“
- Organizace sociální práce má možnost naplnit potřeby svých klientek a klientů či vlastní „bílá místa“, na která z důvodů časových, finančních, personálních či jiných nemají kapacity. Získat nové podporovatele a spolupracující organizace, zviditelnit se – zvýšení PR studijního oboru i profese sociální práce. Organizace může studující poznat v „jiném světle“, kdy jsou zodpovědní za celý projektový proces, vidět jejich samostatnou práci v přímém kontaktu s klientkami a klienty, zhodnotit jejich schopnost naplňovat svou roli v týmu atd.
- Univerzita má v rámci praxe možnost vykonat něco konkrétního ve veřejném prostoru, mimo zdi fakulty – naplňování třetí role vzdělávací instituce.
Chcete se jako organizace zapojit do projektové výuky?
Pokud má Vaše organizace zájem, zapojit se do procesu projektové výuky a přizvat projektový tým, kontaktujte garantky odborného praktického vzdělávání.
Garantka odborného praktického vzdělávání pro bakalářský studijní program Sociální práce:
Garantka odborného praktického vzdělávání pro navazující magisterský studijní program se specializací Rozvoj a řízení v sociální práci:
Zveřejněno / aktualizováno: 11. 09. 2023