Tyfloservis, o.p.s.

Kdo jsme?

Projekt Tyfloservis, terénní a ambulantní rehabilitace nevidomých a slabozrakých, je realizován nepřetržitě od ledna 1991. Nejprve do roku 1996 občanským sdružením Česká unie nevidomých a slabozrakých, poté do konce roku 2000 její nástupnickou organizací, rovněž občanským sdružením, s názvem Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR. Postupně tak byl na celostátní úrovni vybudován fungující systém sociální rehabilitace dospělých nevidomých a slabozrakých. V roce 2000 Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR založila obecně prospěšnou společnost Tyfloservis, o. p. s., která od 1. ledna 2001 převzala projekt Tyfloservis v plné šíři.

Tyfloservis, o.p.s. je poskytovatelem služeb terénní a ambulantní sociální rehabilitace nevidomých a slabozrakých, které nabízí po celém území České republiky prostřednictvím sítě krajských středisek. Tyto služby jsou poskytovány zdarma.

S kým pracujeme?

Služby Tyfloservisu jsou určeny všem lidem ve věku patnácti let a více, kteří mají výrazné potíže se zrakem nebo jsou zcela nevidomí.

Co nabízíme klientům?

Tyfloservis nabízí podporu, informace a nácvik dovedností lidem, kteří přes vážné zrakové potíže hledají cestu k co možná nejsamostatnějšímu životu. Působí též na společnost, aby dokázala k jejich samostatnosti přispívat a pomohla tam, kde je to třeba.

Služby jsou nabízeny v těchto oblastech:

  1. Rehabilitační kurzy
    • prostorová orientace a samostatný pohyb (nácvik chůze s bílou holí, bez pomůcek, s průvodcem, výběr vhodných tras);
    • sebeobsluha (nácvik vaření, péče o oděvy, osobní hygienu, péče o děti a domácnost atd.);
    • čtení a psaní Braillova bodového písma (včetně psaní na tabulce);
    • nácvik vlastnoručního podpisu;
    • nácvik psaní na kancelářském psacím stroji a klávesnici počítače;
    • tyflografika (nácvik samostatného zhotovování reliéfních vyobrazení a rozvoj schopností tato vyobrazení vnímat);
    • rehabilitace zraku (užívání zraku v maximální možné míře);
    • nácvik sociálních dovedností (chování v různých společenských situacích a způsob kontaktu s lidmi v dopravě, v obchodech apod.).

  2. Výběr vhodných pomůcek
    • seznámení se sortimentem speciálních optických, rehabilitačních, kompenzačních i jiných pomůcek a s možnostmi jejich získání;
    • proškolení v obsluze vybraných pomůcek.

  3. Poradenství
    • úprava prostředí a odstraňování architektonických bariér z hlediska potřeb nevidomých a slabozrakých;
    • speciální komunikační techniky při potížích se zrakem a současně se sluchem (Lormova doteková abeceda, prstová abeceda, znakování ruku v ruce a další);
    • nasměrování na další poskytovatele služeb.

Typický den sociálního pracovníka v Tyfloservisu

Hlavní náplní práce sociálního pracovníka v Tyfloservisu je interakce s klientem. Ať se jedná o jednorázovou intervenci nebo dlouhodobou spolupráci v podobě rehabilitačního kurzu, setkání probíhá vždy v předem domluveném čase a místě.

Pracovník na jednání přichází připravený, má nachystané materiály, pomůcky, v případě rehabilitačních kurzů rovněž plán tzv. výcvikové jednotky. V rámci intervence nebo výcvikové jednotky dochází k nácviku konkrétních činností a dovedností, např. výuka trasy do práce, nácvik vaření, nácvik čtení Braillova písma, výběr speciální pomůcky apod.

Každé setkání je ukončeno zhodnocením spolupráce a vzájemnou domluvou sociálního pracovníka s klientem (další možné kroky spolupráce, domluva termínu dalšího setkání apod.).

Nezbytnou a důležitou součástí práce sociálního pracovníka je i vedení evidence o poskytnuté službě příslušnému klientovi. Každá spolupráce s klientem je tak sociálním pracovníkem zaznamenaná v souladu s legislativními předpisy a interními předpisy společnosti.

Při práci s klienty je vždy kladen důraz na jejich individualitu. Každá spolupráce je plánovaná s ohledem na zrakovou vadu klienta, jeho potřeby, možnosti a schopnosti. V převážné většině případů je práce s klientem realizovaná formou „1 sociální pracovník – 1 klient“ (skupinové rehabilitační kurzy jsou výjimkou), v prostředí, které klient zná (nácvik dovedností v rámci rehabilitačních kurzů probíhá převážně v domácnosti, na pracovišti klienta, na trasách, které se potřebuje naučit atp.). V některých případech je vhodné využít ambulantních služeb, kdy prostory střediska Tyfloservisu nabízejí celou škálu rehabilitačních, kompenzačních a optických pomůcek, které má středisko k dispozici. Tato návštěva může klientovi rovněž nabídnout nové příležitosti sociální interakce, nové zkušenosti a kontakty. Středisko disponuje vhodně upravenými prostory z hlediska kontrastů, zvětšení, osvětlení. Klient se zde s těmito prvky může reálně potkat a uvědomit si, v čem mu pomáhají.

Instruktoři sociální rehabilitace zajišťují rovněž odborný program na rekondičních pobytech pořádaných jinými organizacemi (např. SONS).

Kontakt

Tyfloservis, o.p.s.
Krajské ambulantní středisko Ostrava
Prokešovo nám. 634/5, 702 00 Ostrava

e-mail: ostrava@tyfloservis.cz
telefon: 596 783 227, 608 572 354
web: www.tyfloservis.cz


Tyfloservis, o.p.s.
Tyfloservis, o.p.s.
Tyfloservis, o.p.s.
Tyfloservis, o.p.s.

Zveřejněno / aktualizováno: 04. 10. 2020