Spirála o.p.s.

Kdo jsme a s kým pracujeme?

Jsme obecně prospěšná společnost Spirála Ostrava a již od roku 2013 pomáháme lidem s duševním onemocněním překonávat následky nemoci. Je pro nás důležité měnit povědomí o duševních nemocech a bořit tak předsudky a stigmatizaci ve společnosti.

Co nabízíme klientům?

V současné době máme dvě sociální služby: Sociální rehabilitace Na JihuSociálně terapeutické dílny Kafárna.

1) Sociální rehabilitace Na Jihu

Ve službě podporujeme lidi s duševním onemocněním, které tíží jejich náročná životní situace a hledají tak pomocnou ruku. Pomáháme lidem převzít zodpovědnost za svůj život, celkově se osamostatnit a cítit se ve svém životě lépe.

Služba je poskytována převážně terénní formou, tedy v přirozeném prostředí daného člověka nebo ambulantně v prostorách sociální služby. Schůzky je možné domluvit v domácnosti, v nějaké příjemné kavárně, nebo v organizaci, kde je vždy zajištěno soukromí.

Sociální služba pomáhá např. během návratu do školy, podporou po hospitalizaci, doprovází na různá jednání, k lékaři, na úřady, pomáhá s plánováním režimu dne, při běžných povinnostech v domácnosti jako je například vaření, při tvorbě životopisu, hledání pracovních nabídek, lidé zde mohou získat nové zkušenosti a seznámit se s lidmi.

Součástí služby sociální rehabilitace Na Jihu je možnost zapojit se do Aktivizační skupiny, která má za cíl člověka takzvaně „nastartovat“. Činnosti ve skupině jsou různorodé a reagují na potřeby všech zúčastněných. Společně například „besedujeme“ na určité téma, relaxujeme, poznáváme možnosti, jak trávit volný čas v Ostravě, chodíme na procházky, tvoříme.

2) Sociálně terapeutické dílny Kafárna

Kafárna je tréninkovou kavárnou s příjemnou atmosférou. Zaměřujeme se především na posílení v pracovní oblasti, připravujeme uživatele na to, co je to být zaměstnán, jak práci vykonávat, jak zvládat nároky spojené se zaměstnáním.

Dokážeme pomoci s nastavením pracovně-denního režimu, zvládat pravidelnou docházku, pracovní tempo. Služba je nastavená co nejvíc na míru, domlouváme se kdy, co a který den budeme s uživateli nacvičovat.

Uživatel si může vybrat, v jaké oblasti pracovních dovedností chcete podpořit. Trénink reálných pracovních činností může probíhat:

  • Při práci v kuchyni.
  • V oblasti úklidu.
  • Při práci v kavárně.
  • Ve výrobní dílně, kde před-připravujeme, vyrábíme, nebo kompletujeme funkční nebo dekorativní produkty.

V Kafárně mají uživatelé možnost rozvíjet své komunikační dovednosti, zmírnit obavy ze spolupráce s jinými lidmi. Překonávat tyhle potíže pomáháme postupně a přirozeně během všech činností v Kafárně. Podporujeme uživatele při hledání pracovních nabídek a oslovování zaměstnavatelů, např. v rámci tréninku modelových situací. Dáváme příležitost být užiteční, realizovat se a dělat něco pro lidi kolem sebe a pro hosty v kavárně.

Typický den sociálního pracovníka

Práce sociálního pracovníka v obou našich sociálních službách je různorodá. Provází člověka od samotného počátku, kdy přichází do sociální služby jako zájemce po samotný průběh sociální služby, kdy uživatele podporuje a provází na cestě k dosažení cílů, které si uživatel stanovil. Mimo přímé práce s uživatelem se sociální pracovník věnuje administrativní agendě vedení dokumentace, podílí se na tvorbě Standardů kvality sociální služby, je zapojený do propagace služby na různých úrovních (komunikace s organizacemi, s lékaři, psychiatrickými nemocnicemi), je účasten na besedách se studenty a dalších propagačních a destigmatizačních akcích Spirály o.p.s.

Kontakt

koordinátor praxí:
Helena Křemenová
vedoucí sociálních služeb
telefon: 608 970 016
e-mail: helena.kremenova@spirala-ops.cz
web: www.spirala-ops.cz


Spirála o.p.s.


Zveřejněno / aktualizováno: 04. 10. 2020