Projekty a granty




Přisuzování významu vzdělávání lidmi odsouzenými ve výkonu trestu odnětí svobody v souvislosti s jejich pobytem ve výkonu trestu a s jejich návratem do společnosti
Id projektuSGS02/FSS/2024
Hlavní řešitelMgr. Vendula Gojová, Ph.D.
Období1/2024 - 12/2024
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotaceTendencí českého vězeňského systému je rozvoj možností vzdělávání odsouzených lidí. Vzdělávání může mít potenciál podpory návratu odsouzených lidí do společnosti, může zvyšovat jejich pocit zmocnění a motivaci ke snížení recidivy. Jde o významný vstupní faktor pro postpenitenciární péči, jednu z oblastí sociální práce. S prizonizací je spojován proces responzibilizace očekávající vnitřní motivaci člověka a převzetí vlastní zodpovědnosti. Lidé odsouzení k výkonu trestu jsou očima sociální práce nedobrovolnými klienty, jejichž motivace ke změně, vč. vzdělávání je interpretována jako nízká. Zkušenostní vědění považujeme za významný zdroj vědění v sociální práci, proto nás bude zajímat význam, jaký přikládají vzdělávání lidé odsouzení ve výkonu trestu odnětí svobody v souvislosti s jejich pobytem ve výkonu trestu a s jejich návratem do společnosti. Ke zkoumání použijeme kvalitativní výzkumnou strategii.