Odborná praxe formou projektové výuky
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Co je projektová výuka?
- Projektová výuka je specifická forma odborné praxe, v rámci které studující během dvou semestrů vytvoří projektový tým, ve vybrané organizaci zmapují participativními technikami potřeby lidí, navrhnou projekt, který by tyto potřeby dokázal v reálném měřítku pokrýt, realizují jej a nakonec evaluují (příklady zrealizovaných projektů - příprava Manuálu pro předškolní vzdělávání dětí + oslovení dobrovolníků na tuto činnost, Získání kol pro Doléčovací centrum, Obnova a osázení zahrady v Domově pro seniory, Kniha do ucha, Boj proti předsudkům o lidech s duševním onemocněním).
- Podmínkou projektu je jeho udržitelnost a zapojování těch, kterých se projekt týká, od jeho počátku až do jeho hodnocení.
- Více se můžete dozvědět z videa o myšlence projektové výuky.
Kdo dělá projektovou výuku?
- Studující navazujícího magisterského oboru Sociální práce ve spolupráci s organizacemi sociální práce a především s lidmi, pro které jsou jejich služby určeny. Ale také dalšími zapojenými stranami (dobrovolníci, darující služby, materiál, lidské zdroje).
- Vedoucí praxe v tomto případě studující neprovázejí naplňováním předem daných úkolů, ale vytváří prostor a udávají hranice pro realizaci projektu. Mají roli spíše pozorovatelskou, supervidující.
- Vyučující pak studujícím dávají informační i profesní podporu v rámci seminářů k praxi i v rámci týmových konzultací.
Proč projektová výuka?
- Studující mají možnost získat kompetence reagující na požadavky praxe - týmová spolupráce, inovace v oblasti sociální práce, participativní kontakt s lidmi, přebírání odpovědnosti za vlastní projekt a jeho realizaci, získávání potřebných zdrojů, vyjednávání se zapojenými stranami, překonávání překážek a flexibilní reakce na změny apod.
- Dle slov jedné sociální pracovnice, vedoucí praxe: „Jde o profesní realitu v omezeném čase“.
- Organizace sociální práce má možnost naplnit potřeby svých klientek a klientů či vlastní „bílá místa“, na která z důvodů časových, finančních, personálních či jiných nemají kapacity.
- Získat nové podporovatele a spolupracující organizace, zviditelnit se – zvýšení PR studijního oboru i profese sociální práce.
- Organizace může studující poznat v „jiném světle“, kdy jsou zodpovědní za celý projektový proces, vidět jejich samostatnou práci v přímém kontaktu s klientkami a klienty, zhodnotit jejich schopnost naplňovat svou roli v týmu atd.
- Univerzita má v rámci praxe možnost vykonat něco konkrétního ve veřejném prostoru, mimo zdi fakulty – naplňování třetí role vzdělávací instituce.
Zveřejněno / aktualizováno: 13. 09. 2019